-
„Terapia ręki” – formy pracy terapeutycznej w oparciu o koncepcje neurorozwojowe, ćwiczenia ruchów globalnych oraz precyzyjnych kończyny górnej i ręki dla funkcji dnia codziennego, grafomotorycznych oraz inne formy stymulacji (szkolenie 2-3-dniowe – 20/30 godzin dydaktycznych).
SYMBOL – TR
PROGRAM:
CZĘŚĆ I
1. Anatomia funkcjonalna kończyny górnej i ręki w zarysie.
2. Kinezjologia (analiza ruchów) kończyny górnej i ręki:
– wzorce ruchowe łopatki i kończyny górnej
– kombinacje wzorców ruchowych kończyny górnej ze wzorcami ruchowymi tułowia i ćwiczenia dla tych wzorców przy ustabilizowanej miednicy
– wzorce ruchowe miednicy oraz kombinacje ruchowe wzorców łopatki i miednicy w aspekcie rozwoju kontroli posturalnego napięcia mięśniowego.
3. Rozwój kontroli motorycznej oraz ruchomości kończyny górnej i ręki, rozwój chwytu globalnego i precyzyjnego:
– rozwój ruchowy w kontekście wpływu prawidłowego napięcia mięśniowego na funkcje ręki
– prawidłowy rozkład posturalnego napięcia mięśniowego, kontrola centralna i jej wpływ na motorykę małą.
4. Funkcje kończyny górnej i ręki (analiza motoryczna), czynności funkcjonalne w życiu codziennym:
– funkcje kończyny górnej i ręki w aktywnościach motorycznych (ciągnięcie, pchanie, podpór, zwis, podnoszenie, noszenie, rzuty, chwyty, manipulacja) – połączenie ww. funkcji ze stabilizacją oraz przystosowaniem posturalnym, równowagą, koordynacją ruchową i wzrokowo-ruchową.
CZĘŚĆ II
5. Funkcjonalna ocena motoryki małej u dzieci – kwestionariusz badania kończyny górnej i ręki.
6. Propozycje ćwiczeń terapeutycznych w zakresie kończyny górnej i ręki:
– ćwiczenia obręczy barkowej, ramienia, stawu łokciowego, przedramienia, nadgarstka, dłoni i palców
– ćwiczenia ruchów globalnych i precyzyjnych, funkcji dnia codziennego oraz funkcji grafomotorycznych.
7. Ręka spastyczna, ręka „wiotka”, zmieniony rozkład napięcia mięśniowego w obrębie ręki – podejścia terapeutyczne do usprawniania ręki w zależności od rodzaju zaburzeń napięcia mięśniowego.
8. Usprawnianie polisensoryczne ręki:
– stymulacja czuciowo-dotykowa kończyny górnej i ręki
– masaż
– stymulacja bodźcami termicznym
– taping.
9. „Praca” ręki a funkcje oralne:
– wyhamowanie współruchów w obrębie drugiej ręki, warg i języka.
10. Inne aspekty w „terapii ręki”:
– dobór pozycji ciała do funkcji, prawidłowe siedzenie, normalizacja napięcia mięśniowego w pracy stolikowej
– prawidłowy i nieprawidłowy chwyt „pisarski” oraz jego funkcjonalne modyfikacje
– adaptacja pomocy terapeutycznych
– aktywności życia codziennego – „terapia ręki” poprzez zabawę i codzienne aktywności.
11. Budowanie planu terapii, zasady układania programu terapeutycznego.